Anders schilderen

 

door

 

anders te kijken

 

 

Er worden op dit moment

geen workshops aangeboden.

 

tonvankooten/Amerika_2009_844pa.jpg  

Verlaten gebied in Ohio, USA

 

 

Gedurende 4 schilderworkshops ben je in de gelegenheid

een stijl van schilderen te proeven en verder te ontwikkelen,

waar je misschien wel aan toe bent.


Veel schilders zijn uiterst vaardig in het kopiëren van de

werkelijkheid. Die kan zich voor je ogen voordoen, bijvoorbeeld

een landschap of een stilleven. Velen zijn pas tevredenals het

'echt' lijkt.

 

Dan hebben ze de werkelijkheid gekopieerd.


Sommigen bereiken daaruin zo'n vakmanschap, dat het

schilderij zelfs echter lijkt dan de realiteit. Daar kun je

ademloos naar kijken en je ondertussen afvragen wát

het toch is, dat je nu zo in zijn greep houdt.


Deze workshops zijn echter voor wie het roer weleens

om wil gooien. 

 

 

Tijdens de eerste workshop ligt het accent op het

schilderen met een paletmes en acryl. Een paletmes

heeft o.a. het voordeel dat je wel los moet komen van

de precieze werkelijkheid die je schildert. Het schilderij

kan met een paletmes allerminst een reproductie worden

van wat je ziet.

 

Je werkt met vlekken. De techniek van het paletmes

blijft zichtbaar en details laat je weg of suggereer je.

Je mengt je kleuren niet of veel minder op je doek of

paneel. Je mengt ze op het palet en brengt ze vervolgens

aan op je schilderij.

En, omdat acryl snel droog en hard wordt, kun je aardig doorwerken. Spontaniteit is bij deze techniek van belang,

eerder dan precisie.

 

Wie daar enige vaardigheid in verwerft, ervaart schilderen

als een feest vol verrassingen, want met het paletmes

krijg je nogal eens een mooie vlek zomaar cadeau!

 

Zie hiervoor talrijke voorbeelden op mijn website.

 

                     tonvankooten/landschappen/222.Wetlands.jpg  Wetlands, Ohio, USA    

 

 

 

In dit schilderij is zichtbaar wat voor mij de essentie was van het

landschap hierboven in Ohio, USA.

Het water dat zijn weg door het landschap zoekt en de lucht die

erin wordt weerspiegeld.


Het schilderij was 2x zo groot, maar ik heb het verkleind.

De rest was ballast en leidde teveel af van wat mij in dit landschap

intrigeerde.


Het water is veraf licht en vooraan donker.

Dat heb ik overdreven, waardoor het hier diep en moerassig lijkt.


Dat is het ook. Maar dat ontdekte ik pas achteraf.


 

 

 

 

 

 

Een foto of een plaatje is tijdens de workshop een aanleiding,

een bron van inspiratie, maar meer ook niet! Na enige tijd wordt

het weggelegd en gaan we de interactie aan met wat op het schilderij gebeurt en bij onszelf.

 

Dat betekent zeer geconcentreerd en toch spontaan reageren op

wat het schilderij van ons vraagt terwijl we aan het schilderen zijn. Niet de foto vraagt nog onze aanacht, maar het schilderij.

 

We kunnen zo een heel andere kant op gaan dan we van plan waren. Maar de inspiratie van het begin verdampt niet.

Alleen: het schilderij neemt het over van de foto.

 

We raken als het ware in gesprek met dat wat op het

schilderij ontstaat.

 

Op deze manier kunnen we de essentie van wat we

hebben waargenomen op de foto soms meer benaderen

dan bij het kopiëren. De essentie zegt namelijk ook iets over onszelf: wat ervaar ik als de essentie van wat ik aan het schilderen ben?

Dat gebeurt niet bij het kopiëren van een foto.

 

Het kan zelfs betekenen dat we tijdens het schilderen

met paletmes overstappen op de kwast of zelfs één of meer wassingen en daarna weer kwast of paletmes.

 

Ik zou mensen die schilderen zo'n avontuur gunnen.

 

 

 

De workshop is ook geschikt voor wie deze al een keer heeft gevolgd. Ook dan is er nog veel te ontdekken.

 

 

 

Hier is het zelfde landschap groot uitgebeeld: 120x100 cm. De nadruk

kwam op de geheimzinnigheid van het landschap. Het leek me daar

alsof er nooit eerder een mens op die plek was geweest, alsof ik de

eerste was die het betrad.


Het landschap krijgt daardoor iets onwerkelijks. Het gaat niet meer om

het landschap, maar om hoe ik het heb beleefd.


Ik ging erin op. En dat gebeurde ook tijdens het schilderen.

 

tonvankooten/landschappen/279.Marshlands_during_Fall_a.jpg

Marslands during Fall, Ohio

 

Wie geïnteresseerd is in deze workshop van 4 dagen,

kan informatie opvragen of zich aanmelden bij

 

Atelier Arti Choq t.a.v. Ton van Kooten

info@tonvankooten.nl.

 

Deelnemers moeten geen beginners zijn. Ervaring met

acryl of met paletmes is echter niet nodig. Indien er plaats over is, kun je op één van de dagen inschrijven om te 'snuffelen'.

Adres: het bekende adres (atelier Marije Huiskamp)

vervalt.


Kosten: €50,- per dag, inclusief koffie/thee,

exclusief lunch.

 

Minimaal aantal deelnemers per bijeenkomst 6. Maximaal 10. Liefst 8. Bij verhindering wordt €10 berekend i.v.m te maken kosten. Opgave tot ......

Een impressie van de workshops afgelopen herfst.

 

 

Acryl met paletmes tijdens of na de workshop

 

 

'Anders schilderen door anders te kijken'

 
 
 
 
 
Deze pagina is voor het laatste aangepast op 18-02-2017 om 23:11